Minister Finansów nie przygotował należycie reorganizacji obszaru IT, w dodatku nie pełnił prawidłowo nadzoru nad spółką celową Aplikacje Krytyczne - tak wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli. - Skutki mogą być dalekosiężne i mieć wpływ m.in. na opóźnienia we wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur - prognozuje w rozmowie z Redakcją Michał Zwyrtek, Członek Zarządu OIPH w Tychach, partner w Zwyrtek & Wspólnicy, CFO w APA Group.
- Ministerstwo Finansów nie przygotowało należycie reorganizacji obszaru IT. Nie pełniło też prawidłowo nadzoru nad Aplikacjami Krytycznymi (spółką celową Skarbu Państwa, utworzoną w 2016 r. - przyp. red.) - ocenili kontrolerzy NIK.
Jak wynika z opublikowanego raportu, spółka tworzyła oprogramowanie dla ministerstwa bez uzgodnionych kosztorysów i na podstawie przeszacowanych dotacji. Nie wystawiła także żadnych faktur za swoje usługi, wbrew umowy podpisanej z ministerstwem.
Z kolei zmiany w obszarze IT w resorcie finansów spowodowały odpływ w latach 2021–2022 blisko 280 wyspecjalizowanych pracowników IT, którzy zostali przeniesieni do CIRF m.in. z izb administracji skarbowej, Krajowej Informacji Skarbowej czy Krajowej Szkoły Skarbowości - czytamy.
W związku z tym NIK złożyła zawiadomienia do prokuratury i urzędu skarbowego.
Od 1 stycznia 2021 r. Centrum Informatyki Resortu Finansów (CIRF) miało pełnić funkcję informatycznego centrum usług wspólnych resortu, zapewniając pełną obsługę informatyczną wszystkich jednostek. Miała tam zostać zintegrowana infrastruktura informatyczna w celu dostarczenia podatnikom najlepszej jakości usług i stworzenia optymalnego środowiska do powstawania i obsługi przyjaznych, zaawansowanych rozwiązań.
CIRF miało też realizować usługi wsparcia bezpośredniego dla jednostek KAS.
Zmiany wprowadzone w 2021 r. nie poprawiły jakości świadczonych przez CIRF usług wsparcia bezpośredniego dla KAS, na co skarżyli się także dyrektorzy izb Administracji Skarbowej. CIRF stale przekraczało terminy wykonania świadczonych usług, a w obsługiwanych jednostkach brakowało dostępnych na miejscu informatyków. W 2022 r. bywało, że w poszczególnych miesiącach nie rozwiązano w uzgodnionym terminie żadnego zgłoszenia (w ramach niektórych usług) w systemie Centralny Service Desk - czytamy.
Z kolei utworzona w 2016 r. spółka celowa Skarbu Państwa, Aplikacje Krytyczne sp. z o.o. (AKMF), zajmowała się wytwarzaniem oprogramowania na rzecz MF. Oprogramowanie to dostarczała resortowi nieodpłatnie, co dawało jej podstawy do tego, by za wynagrodzeniem świadczyć usługi dotyczące utrzymania dostarczanych produktów i konsultacji, tym samym generując przychód.
Powołanie AKMF miało doprowadzić do redukcji obciążeń organów administracji podatkowej m.in. poprzez zmniejszenie nieuzasadnionych kontroli oraz do poprawy konkurencyjności podmiotów prawidłowo wypełniających swoje zobowiązania wobec budżetu państwa - dowiadujemy się.
Według NIK, także tym razem nie osiągnięto poprawy usług wsparcia, ani nie poprzedzono kolejnych zmian rzetelną analizą. W listopadzie 2022 r. zdecydowano o decentralizacji usług wsparcia świadczonych dotąd w CIRF, co miało oznaczać przeniesienie blisko 1,5 tys. pracowników IT z CIRF z powrotem do macierzystych jednostek MF.
W związku ze stwierdzonymi w toku kontroli nieprawidłowościami NIK skierowała do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa skarbowego oraz przestępstwa polegającego na nierzetelnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych Ministerstwa oraz CIRF.
Zdaniem Michała Zwyrtka, Członka Zarządu OIPH w Tychach, partnera w Zwyrtek & Wspólnicy, CFO w APA Group, raport Najwyższej Izby Kontroli ujawnia poważne braki w zarządzaniu infrastrukturą IT w Ministerstwie Finansów, które mogą mieć dalekosiężne skutki, w tym wpływ na opóźnienia wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
- Problemy te obejmują niewłaściwy nadzór, nieefektywne wykorzystanie środków oraz odpływ specjalistów IT, co razem tworzy obraz chaosu organizacyjnego.
Zdaniem specjalisty, w kontekście KSeF, takie wyzwania mogą tłumaczyć, dlaczego ważne projekty cyfrowe napotykają na trudności.
Raport NIK stanowi ważne przypomnienie o konieczności solidnej infrastruktury i zarządzania w sektorze publicznym, by realizować kluczowe inicjatywy cyfrowe skutecznie i terminowo - ocenia w rozmowie ze Śląskim Biznesem ekonomista.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
2051Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1280Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1189Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
626System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
600"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0