Luty był dwunastym miesiącem z rzędu, w którym Katowice Airport zanotował spadek ruchu pasażerskiego. Optymistyczne wieści dotyczą z kolei przewozów towarowych. Te mocno rosną w Pyrzowicach.
Minął już rok, odkąd branża lotnicza mierzy się z następstwami pandemii koronawirusa, która wywołała największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa cywilnego.
Negatywny wpływ pandemii na kondycję branży potwierdzają m.in. lutowe statystyki ruchu pasażerskiego w Katowice Airport. Podczas drugiego miesiąca 2021 roku, na pyrzowickim lotnisku obsłużono 14 036 pasażerów, czyli o 250 859 mniej (-94,7%) niż w lutym 2020 roku. Z siatki połączeń regularnych skorzystało jedynie 3 190 podróżnych, tj. o 215 352 mniej (-98,5%) w porównaniu z drugim miesiącem minionego roku. W segmencie przewozów czarterowych odnotowano 10 609 osób, czyli o 35 168 mniej (-76,8%) niż w 2020 roku. W lutym 2021 roku w Pyrzowicach odbyło się 697 startów i lądowań, czyli o 1911 mniej (-73,3%) w porównaniu z tym samym okresem minionego roku.
Statystyki za pierwsze dwa miesiące 2021 roku zdecydowanie różnią się od rezultatów osiągniętych podczas tego samego okresu 2020 roku, czyli tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Od stycznia do końca lutego bieżącego roku w Pyrzowicach obsłużono w sumie 39 114 podróżnych, czyli o 516 119 mniej (-92,9%) niż rok wcześniej. Odnotowano tylko 1 611 operacji startów i lądowań, tj. o 3 865 mniej (-70,6%) niż podczas pierwszych dwóch miesięcy 2020 roku.
- Lotniska, linie lotnicze oraz biura podróży już rok zmagają się z kryzysem wywołanym przez pandemię koronawirusa. Świadectwem trudnej sytuacji są wyniki przewozów pasażerskich, zdecydowanie niższe niż w poprzednich latach. Od kilku miesięcy szczególnie mocno ograniczona jest siatka połączeń regularnych, a to ze względu na liczne restrykcje dla osób podróżujących do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, czy też Norwegii, czyli kluczowych rynków w ruchu rozkładowym z Pyrzowic. Warto jednak zauważyć, że jak na kryzysową sytuację, Katowice Airport mają mocną siatkę połączeń czarterowych. Aktualnie w Pyrzowicach obsługiwane są m.in. dalekodystansowe loty do Cancun i Puerto Platy na zlecenie Rainbow Tours oraz rejsy do Punta Cany dla biura podróży TUI. Połączenia te realizowane są za pomocą bazującego w Katowice Airport, a należącego do PLL LOT Boeinga 787-8 Dreamliner – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
W lutym 2021 roku kontynuowany był stabilny trend dużego wzrostu przewozów cargo z i do Pyrzowic. Podczas drugiego miesiąca bieżącego roku w Katowice Airport obsłużono 2 039 ton towarów, to jest o 510 ton więcej (+33,3%) w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Od stycznia do końca lutego 2021 roku w Katowice Airport obsłużono 4 225 ton frachtu, czyli o 1 105 ton więcej (+35,4%) niż w 2020 roku.
- Obsługa ruchu towarowego to coraz mocniejszy filar działalności Katowice Airport. Nie ma tutaj przypadku, bo od lat konsekwentnie inwestujemy w rozwój infrastruktury do obsługi ruchu towarowego. W ostatnich latach, w południowo-wschodniej części portu, powstała od podstaw nowa strefa cargo z nowoczesnym terminalem, dużym parkingiem dla aut osobowych i ciężarówek oraz płytą postojową samolotów na 10 frachtowców. W portfolio najemców mamy DHL Express, FedEx/TNT, UPS, Amazona i Lufthansę Cargo. Ta ostatnia, w styczniu 2021 roku, uruchomiła w Pyrzowicach ogólnopolski punkt integracji frachtu. W tym roku spodziewamy się rekordowego wzrostu przewozów cargo na poziomie nawet 30% – mówi Artur Tomasik.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 miliony w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 rok zakładała przewiezienie 5,5 miliona podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię koronawirusa, w minionym roku zanotowano 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Oddanych głosów: 944
Podróże samolotem te zawodowe i prywatne to dla niektórych wspaniała przygoda. Dlatego jesteśmy ciekawi jak często zdarza Wam się latać z katowickiego lotniska w Pyrzowicach i jak dużo wiecie o KTW Airport ? Sprawdźcie swoją wiedzę w specjalnie przygotowanym quizie. Powodzenia
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
1996Siemianowice Śląskie: gigantyczny pożar składowiska odpadów. Trwa akcja gaśnicza (foto, wideo)
1267Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
1150Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
594System kaucyjny w Polsce jednak później? Eksperci przeciwni zmianie daty
587"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+8 / -1Bon energetyczny ma być plastrem na podwyżki cen gazu i prądu. "Pomoc na waciki"
+4 / -1Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
+3 / -0Pożar w zajezdni w Bytomiu. Spłonęło 10 autobusów spalinowych (foto)
+1 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Szybciej przez miasto. Katowice oceniają pierwsze efekty wdrożenia ITS
0Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
0"W grupie raźniej". Koleje Śląskie polecają się na kolejny długi weekend
0Po wstrząsie w PGG: nie żyje trzeci górnik. Koniec akcji w kopalni Mysłowice-Wesoła
0Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
0